Week 1: PaCha! - Reisverslag uit Villamontes, Bolivia van Daphne Willems - WaarBenJij.nu Week 1: PaCha! - Reisverslag uit Villamontes, Bolivia van Daphne Willems - WaarBenJij.nu

Week 1: PaCha!

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

19 Juni 2016 | Bolivia, Villamontes

Mijn WNF reizen zijn steeds weer verrassend: deze keer krijg ik er een heel nieuw gebied bij!
Ik ben in de Chaco, een regio die grenst aan de Pantanal, het immens grote moeras dat mijn hart gestolen heeft. Maar dit ziet er heel anders uit – er groeien zelfs cactussen! Ze noemen de Chaco dan ook bosque seco; droog bos. Water is hier het grootste probleem, of eigenlijk het gebrek daaraan. De levensaderen zijn enkele rivieren, waaronder de Pilcomayo, die soms (in het regenseizoen) de Pantanal bereikt - zie foto’s.

De foto's zijn niet representatief voor dit gebied: in de Chaco heerst een structureel watertekort: er verdampt meer water in een jaar dan er valt aan regen. Er wonen dan ook maar 14 mensen per 100 km2 (in Nederland 40800 – bijna 3000 x zo veel!). En verder: koeien, heel veel koeien. Door de droogte is akkerbouw vrijwel niet mogelijk; maar veeteelt wel. Per DAG worden er 300 voetbalvelden Chaco-bos omgezet naar grasland. Dat is dan ook precies het probleem. Ook is het gebied droog, de natuur is heel bijzonder; de rijkdom aan soorten is indrukwekkend hoog. En gaat dus indrukwekkend snel verloren. Niet alleen de natuur, ook de bewoners hebben daar last van. Tijd voor actie!

Met zes natuurorganisaties uit Bolivia en Paraguay maakten we deze week een gezamenlijk plan om de komende vijf jaar de Pantanal én de Chaco beter te beschermen. WNF en IUCN-NL vanuit Nederland, met de lokale WNF kantoren en 5 andere Boliviaanse en Paraguayaanse natuuroranisaties. Samen hebben we ons over de problemen en mogelijke oplossingen gebogen: hoe kunnen we écht een verschil maken?

Het antwoord: samenwerken. En niet alleen met deze groep natuurorganisaties, maar vooral ook met andere partijen: lokale veeteeltorganisaties en veetelers, gemeenten, nationale overheden en indianengroepen, om er een paar te noemen. We zullen samen al die partijen in hun kracht zetten om de rol te spelen die zij hebben in de bescherming van de Chaco en de Pantanal.
We noemen ons project PaCha - van Pantanal-Chaco, maar natuurlijk ook verwijzend naar PachaMama, moeder aarde. Ik heb er zin in!

  • 20 Juni 2016 - 12:08

    Ellen:

    Succes daar Daphne!

  • 20 Juni 2016 - 16:16

    Hans Kampf:

    hoi Daphne,

    dank je voor deze update! Veel succes en geniet van de klus, de GNO-avond was heel goed met een zeer verrassende uitkomst:) Tot 8 juli:)

    Hans

  • 21 Juni 2016 - 14:10

    Elsa Willems:

    Hoi Daphne,

    Bedankt voor je update! Ben heel benieuwd om te horen hoe het verder gaat.
    Lijkt me een pittige klus om die veeboeren aan je zijde te krijgen!
    Succes met `t samenwerken en tot in Olanda. Groetjes, Els

  • 22 Juni 2016 - 14:40

    Sandra:

    Hallo Daphne,
    We horen graag van je ervaringen in de workshop en hoe we daar hier in NL bij WNF en IUCN NL weer mee verder kunnen!
    groet
    sandra

  • 22 Juni 2016 - 22:13

    Lidewij Robbertz:

    Lieve Daphne! Geweldig wat jij doet! Liefs Lidewij, Thyrza en Zeb

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Villamontes

Samenwerking in Bolivia, Paraguay en Brazilië

Groet vanaf het vliegveld!
Joepie - ik ben weer in mijn geliefde Zuid-Amerika! Uiteraard om hard te werken; het is een gecombineerde reis van drie weken.

Eén week om een nieuw 5-jaren natuurbeschermingsproject op te zetten in Bolivia en Paraguay. Dit doe ik samen met IUCN-NL, de WNF kantoren Paraguay en Bolivia en vijf lokale IUCN-partners. Dat is spannend! Alle actoren brengen kennis en ervaring mee, dus we hebben een goudmijn in handen. Samen staan we sterk, en samen kunnen we méér verschil maken. Alle partijen hebben daar zin in! Maar: hoe kunnen we ons zó organiseren dat dat ook echt lukt: effectief samenwerken, focussen op de grootste natuurproblemen, strategieën en methoden kiezen die elkaar goed aanvullen? Het wordt een uitdagende week!

Week twee ontmoet ik mijn WNF Pantanal-collega’s. Eens per jaar komen alle WNF partners bij elkaar die zich inzetten voor de Pantanal en omliggende gebieden: uiteraard de drie landen die deze moerasparel delen (Brazilië, Bolivia en Paraguay) en daarnaast WNF Nederland, Duitsland, Engeland en Amerika. Samen bepalen we de koers van de natuurbescherming voor het komende jaar: wat gaat goed, wat kan beter? Dit is steeds een inspirerende bijeenkomst: ik word blij van het aanstekelijke enthousiasme van mijn WNF collega’s en van de overweldigende natuur waarvoor wij werken.

Week drie ben ik te gast bij WNF-Brazilië. Brazilië kampt al jaren met grote droogte, en het WNF kantoor daar heeft besloten een Zoet Water Strategie op te zetten. En laat ik nou wat van water afweten! Ik ben ervan overtuigd dat natuurlijke oplossingen de effecten van grote droogte (en grote natheid) kunnen verminderen. Maar ik weet ook dat deze problemen door klimaatverandering erger zullen worden. Hoe vergroten wij als WNF onze kennis, én de kennis van overheden en bedrijven om waterproblemen te verminderen? Ik zal projecten bezoeken en meedenken over een landelijke watervisie voor WNF Brazilië.

Ik probeer iedere week iets van me te laten horen via deze blog. Maar nu eerst: aan het werk!

Recente Reisverslagen:

11 December 2016

Paraguay - op bezoek in de Chaco

04 Juli 2016

Week 3: Braziliaans water

26 Juni 2016

Week 2: Pantaneiros

19 Juni 2016

Week 1: PaCha!
Daphne

Senior International fresh water expert WWF-NL

Actief sinds 27 Mei 2014
Verslag gelezen: 1755
Totaal aantal bezoekers 127616

Voorgaande reizen:

01 December 2019 - 01 December 2021

A Global Movement for River Dolphin Rivers

01 September 2018 - 15 Juli 2019

Kwartiermaken voor WWF Cuba

02 Maart 2018 - 30 Maart 2018

Werkreis maart 2018

30 Januari 2017 - 16 Februari 2017

WNF reis Februari 2017

11 Juni 2016 - 02 Juli 2016

Samenwerking in Bolivia, Paraguay en Brazilië

12 Maart 2015 - 19 Maart 2015

Paraguayaanse Pantanal

07 Juni 2014 - 22 Juni 2014

Veldbezoek Cerrado-Pantanal

Landen bezocht: