Een mythisch dier in de Amazone rivier - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Daphne Willems - WaarBenJij.nu Een mythisch dier in de Amazone rivier - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Daphne Willems - WaarBenJij.nu

Een mythisch dier in de Amazone rivier

Door: Daphne Willems

Blijf op de hoogte en volg Daphne

12 Februari 2017 | Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Nog nooit heb ik er een gezien. Voor de lokale bevolking zijn het mythische dieren, hoofdrolspeler in legendes. Ze leven in het donkere water van de Amazone en springen niet boven het wateroppervlak uit, zoals hun zee-neefjes doen; hoogstens kun je af en toe een rugvin langs zien glijden.

Rivierdolfijnen. Gelukkig hebben mijn WNF collega’s in Colombia, Bolivia, Brazilië, Ecuador, Peru en Suriname meer ervaring met dit bijzondere dier dan ik. Al jaren proberen ze in hun landen de rivierdolfijnen te beschermen. Tegen vissers, die dolfijnenvlees gebruiken als visaas; tegen dammen, die het leefgebied van de dolfijn versnipperen; tegen kwik, dat vrijkomt bij goudwinning en het water vervuilt.

Mijn toegevoegde waarde hier is duidelijk niet mijn dolfijnenkennis. Maar hoe het watersysteem waarin zij leven werkt, dát weet ik wel. En dat water houdt zich niet aan landsgrenzen. Zodoende proberen we samen een Amazone breed programma op te zetten, waarin we veel meer samenwerken. Samenwerken tussen de WNF-kantoren én met andere natuur- en dolfijnbeschermers in de Amazone die hun kennis en ervaring met ons delen.

Een week lang werken we, met 30 man. Niet alleen aan strategieën om de rivierdolfijn te beschermen, nee: bescherming van het héle watersysteem van de Amazone is ons doel. Via de politiek, via bedrijven en financiële instellingen, via de lokale bevolking, via het brede publiek. Voor mij is de Amazone nieuw terrein, dus ik leer ongelofelijk veel. Gelukkig de anderen ook: problemen waar het ene kantoor al 30 jaar aan werkt, blijken in het buurland net nieuw te zijn; er worden bergen aan ervaringen uitgewisseld. Het is afmattend, het is euforisch, het is intens.

Ik leer over meterslange meervallen die van de Atlantische oceaan naar de Andes zwemmen: 4000 km heen, en 4000 km terug. Hoe moet hij die levensreis volbrengen als hij onderweg een dam tegenkomt? Ik leer over de goudwinning: 7 liter kwik voor 1 kilo goud - de goudwinners worden oud noch rijk, het kwik stapelt zich op. Ik leer over de politieke krachten in de regio en over de sterke bedrijvenlobby.

Gelukkig leer ik ook over oplossingen: goede ruimtelijke planning die de impact van dammen vermindert, kwikvrije (‘groene’) goudwinmethodes, politieke samenwerkingsverbanden, georganiseerde, invloedrijke lokale bevolkingsgroepen die opkomen voor hun (natuur)belang.

Ik leer ook over drones en satellieten, waarmee we de rivierdolfijnen kunnen zoeken en beter in kaart brengen. Want daarover zijn we het gloeiend eens: de dolfijnen zijn onze ambassadeurs. Zij vertellen het verhaal van de Amazone, het verhaal van de problemen en van de oplossingen, het verhaal waarom ik uiterst tevreden ben, hoewel ik de hele week alleen maar binnen zat.

(Helaas, geen (eigen) foto’s deze keer: vergaderzalen leveren geen spannende plaatjes op...)

  • 13 Februari 2017 - 08:56

    Karin Gerritsen:

    Weer wat moois ervaren. Geweldig te lezen weer.

  • 13 Februari 2017 - 12:26

    Ellen Kloosterman:

    Hoi Daphne, mooi verhaal. Ik heb de rivierdolfijnen gezien in Ecuador in het Cuyabena National Park. Ze zijn magisch! Hopelijk zie je ze nog.

  • 17 Februari 2017 - 21:41

    Yvonne:

    Hoi lieve Daphne, wat een mooie en leerzame ervaringen en je verlegt daar weer stenen in die mooie rivier.

  • 20 Februari 2017 - 15:39

    Elsa:

    Bedankt voor alle informatie, waardoor ik van je belangrijk werk op de hoogte blijf!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Senior International fresh water expert WWF-NL

Actief sinds 27 Mei 2014
Verslag gelezen: 2784
Totaal aantal bezoekers 127556

Voorgaande reizen:

01 December 2019 - 01 December 2021

A Global Movement for River Dolphin Rivers

01 September 2018 - 15 Juli 2019

Kwartiermaken voor WWF Cuba

02 Maart 2018 - 30 Maart 2018

Werkreis maart 2018

30 Januari 2017 - 16 Februari 2017

WNF reis Februari 2017

11 Juni 2016 - 02 Juli 2016

Samenwerking in Bolivia, Paraguay en Brazilië

12 Maart 2015 - 19 Maart 2015

Paraguayaanse Pantanal

07 Juni 2014 - 22 Juni 2014

Veldbezoek Cerrado-Pantanal

Landen bezocht: