En dan zit ik ineens bij de Paraguayaanse minister - Reisverslag uit Asunción, Paraguay van Daphne Willems - WaarBenJij.nu En dan zit ik ineens bij de Paraguayaanse minister - Reisverslag uit Asunción, Paraguay van Daphne Willems - WaarBenJij.nu

En dan zit ik ineens bij de Paraguayaanse minister

Door: Daphne Willems

Blijf op de hoogte en volg Daphne

05 Februari 2017 | Paraguay, Asunción

Eerst even wat achtergrond: de Paraguayaanse overheid is van plan de Paraguay rivier, de levensader van de Pantanal, beter bevaarbaar te maken. Door bochtafsnijdingen en rivierverdieping kunnen er grotere schepen sneller varen. Als WNF maken we ons grote zorgen om deze plannen voor een ‘hidrovía’ (= waterweg). Wanneer niet goed uitgevoerd, kunnen ze de Pantanal, het grootste wetland van de wereld, onherstelbaar beschadigen.

In Nederland hebben we uiteraard veel ervaring met het rechttrekken van rivieren. Maar we kennen ook de keerzijde, zoals verdroging en natuurschade (zie ook: https://www.wnf.nl/resultaten/bericht/world-wetland-day-hoe-voorkomen-waterrijke-gebieden-overstromingen.htm).
De afgelopen decennia hebben we in Nederland dan ook veel geïnvesteerd om dit deels weer ongedaan te maken.

Ik ben eigenlijk in Paraguay voor een interne WNF-bijeenkomst. Maar op het moment dat de hidrovía ter sprake komt, stelt mijn Paraguayaanse collega voor om dan maar eens bij de minister langs de gaan. Ze stuurt hem een whats-app bericht en een halfuur later is de afspraak gemaakt. Wauw! Paraguay is geen klein land, maar soms lijkt het alsof iedereen elkaar hier kent. En dat kan heel vervelend, maar ook heel handig zijn.

De minister van Openbare Werken, Ramón Jiménez Gaona gaf ons 15 minuten gesprekstijd. Dat was genoeg. We liepen de deur uit met zijn verzoek of wij zijn ‘groene ogen en oren’ willen zijn bij het hidrovía project. Ja, dat willen we. We zullen zeer kritisch meekijken bij de uitwerking van de plannen en het ontwerp. Met een goede analyse van de milieueffecten kan schade voorkomen worden. En ook daar hebben wij in Nederland tegenwoordig veel ervaring mee.

• 05 Februari 2017 - 15:21

Marleen:

Wat goed te lezen lieve Daphne!
    Met de ervaringen en wijsheid van jullie kan veel milieuschade worden voorkomen.
    Mooi dat je er bij bent! Weer goed werk, super
    Trotse groeten, Marleen (met groene ogen)

• 05 Februari 2017 - 16:22

Renout:

Goed bezig, Daphne! Ik vraag me af hoe lang je in Nederland nog zou hebben om de minister te spreken : )

• 05 Februari 2017 - 16:23

Mascha:

Wat goed! lekker bezig. Fijne trip verder

• 05 Februari 2017 - 19:39

Elsa :

Het moet je wel veel voldoening geven zulk belangrijk werk bij de bron te kunnen aanpakken!
    Fijn dat je me er deelgenoot van laat zijn!
    Trots op m'n nicht!
    Elsa

• 06 Februari 2017 - 12:46

Karin:

Wow Daphne. Zo maar even bij de minister en fijn dat je zijn 'groene ogen en oren' mag zijn.

• 06 Februari 2017 - 13:09

Ingrid :

Goed bezig en vooral ook zo doorgaan. Veel succes en mooie ervaringen gewenst.

• 06 Februari 2017 - 19:12

Femke:

Goed bezig Daphne, you go girl :-)

• 07 Februari 2017 - 14:46

Natascha:

goeie actie Daphne, goede reis nog en we horen de verhalen!

• 07 Februari 2017 - 15:51

Bert Brummelhuis:

Als de minister straks nu ook maar wat jou adviezen doet!!!!!!
    P.s. Hoe staat het net de vogelaars?

• 12 Februari 2017 - 16:33

Molleke:

Ha Daphne,
    altijd fijn van je te horen als je weer verantwoorde zaken oppakt in Z. Amerika. hoe zo'n werktrip ineens een politiek karakter krijgt, is fantastisch. zeker als 't resulteert in een welkom en belangrijk verzoek.
    geniet ervan en natuurlijk......ga zo door