Week 3: Braziliaans water - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Daphne Willems - WaarBenJij.nu Week 3: Braziliaans water - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Daphne Willems - WaarBenJij.nu

Week 3: Braziliaans water

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

04 Juli 2016 | Brazilië, São Paulo

In de laatste week van deze reis zet ik mijn waterkennis volledig in. Aanleiding: het zuidoosten van Brazilië heeft al jaren last van grote droogte. In Sao Paulo (waar ik nu ben) zijn de waterbasins leeg en dat betekent: geen drinkwater, geen irrigatiewater voor de landbouw, geen hydro-energie.
Van mijn vader leerde ik dat iedere tegenslag ook een kans is, 'count your blessings', en in die gedachte werkt WNF-Brazilië aan een Nationale Zoetwater Strategie. Kunnen we natuurbescherming en natuurherstel inzetten als wapen om de watercrisis het hoofd te bieden? Ja! Zoals jullie weten geloof ik heilig in de kracht van de natuur en haar processen. Ik vind het dan ook erg leuk om mee te denken over de aanpak.

Water makers
WNF-Brazilië heeft uiteraard zelf ook de nodige ervaring met water. Om inspiratie op te doen bezoeken we een project ten noorden van de Pantanal, Het Pact. In 2104 beschreef ik al hoe de Pantanal afhankelijk is van de omliggende gebieden: in het moerasgebied zelf verdampt er meer water dan er regen valt. Het water moet dus van elders komen - uit de omringende bergen. Hier borrelt in duizenden bronnetjes het water uit de grond, om na een lange weg deel van de Pantanal te worden.
Een deel van die bronnen droogt echter op. Boeren kappen er de bomen om ruimte te maken voor gras voor hun koeien, maar zonder planten spoelt de grond weg, koeienpoep verontreinigt het water, de bronnetjes raken vervuild en verstopt. Herstel van de bronnen is hier de oplossing: om de lokale bevolking van drink- en irrigatiewater te voorzien, én om de Pantanal te voeden. Dat doet WNF-Brazilië samen met tientallen andere partijen, waaronder 25 gemeenten, de provincie, een suikerriet coöperatie, een groep natuurjournalisten, een drinkwaterbedrijf. Allemaal ondertekenden ze Het Pact, en beloven bij te dragen aan het bronherstel. Een indrukwekkende samenwerking!

Waternimf
Het bezoek aan de bronnen heeft me geïnspireerd: ik stel me voor hoe mijn naamgenote, waternimf Daphne uit de Griekse mythe boven net zo’n bronnetje dartelde. Tijd om aan het echte werk te beginnen!
De projecten die lopen zijn erg mooi, maak willen we verschil maken moeten we groter gaan denken. Strategischer. Nu de goede voorbeelden er liggen, kunnen anderen wellicht het stokje overnemen. Ik spreek met een professor, een provinciale milieuminister, met de experts van WNF-Brazilië. Wat zijn de grote problemen, niet alleen voor de natuur/ WNF, maar ook voor anderen? De conclusie is niet verrassend: we moeten zoeken naar een betere balans tussen economische ontwikkeling en de natuur. Als mensen hebben we de natuur immers keihard nodig - harder dan de natuur ons nodig heeft. Zonder water geen eten (vis, landbouw). Natuurbehoud is in ieders belang.

Water-energie
Twee dagen lang discussiëren we, tot en met de directeur van WNF-Brazilië aan toe, en bouwen een plan om anderen te motiveren ons te helpen bij ‘ons’ werk. Overheden, zoals de landelijke water autoriteit, kleine en grote bedrijven, iedereen heeft een rol in het vinden van de ‘econ-ecol-balans’.
Speciale aandacht krijgen waterkrachtdammen; in Brazilië zijn er honderden gepland. Ze leveren energie, maar doden de rivier. Door de dam kan trekvis niet meer bij zijn paaigrond komen, dus niet meer voortplanten. De continue waterstroom die energieopwekking nodig heeft, vlakt de natuurlijke variatie af en voorkomt pieken en dalen. Terwijl de Pantanal en haar planten en dieren juist afhankelijk zijn van de jaarlijkse hoogwaters! Omgaan met dammen krijgt dus een prominente plaats in de Zoetwater Strategie van Brazilië - daar gaan jullie zeker nog meer van horen via deze blog.

Hoewel ik veel energie krijg van mijn reizen (de mooie natuur, inspirerende mensen, interessante discussies) is het na drie weken weer even genoeg geweest. Ik ga naar huis. Graag tot ziens bij mijn volgende reis en blogserie!

  • 05 Juli 2016 - 09:34

    Karin Gerritsen:

    Ha Daphne,
    Zoals wij, met Bart, zeggen: damn the dams!
    Goede terugreis.
    Karin

  • 05 Juli 2016 - 21:08

    Yvonne:

    Hoi Daphne,
    Wat schrijf je weer mooi over je bijzondere ervaringen en goed dat je daar van betekenis kan zijn en voor de toekomst van Brazilië verschil kan maken. Daarbij de lessen van Jaap niet vergetend. Knuffel en goede terugreis

  • 19 Augustus 2016 - 12:51

    Hendrik Havinga:

    Hoi Daphne, je reist weer heel wat leuks af.. Kun je mij je e-mail adres geven, dan stuur ik je een uitnodiging voor mijn afscheid bij RWS, 15 september a.s. Doeeg:

    mvg: Hendrik Havinga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, São Paulo

Samenwerking in Bolivia, Paraguay en Brazilië

Groet vanaf het vliegveld!
Joepie - ik ben weer in mijn geliefde Zuid-Amerika! Uiteraard om hard te werken; het is een gecombineerde reis van drie weken.

Eén week om een nieuw 5-jaren natuurbeschermingsproject op te zetten in Bolivia en Paraguay. Dit doe ik samen met IUCN-NL, de WNF kantoren Paraguay en Bolivia en vijf lokale IUCN-partners. Dat is spannend! Alle actoren brengen kennis en ervaring mee, dus we hebben een goudmijn in handen. Samen staan we sterk, en samen kunnen we méér verschil maken. Alle partijen hebben daar zin in! Maar: hoe kunnen we ons zó organiseren dat dat ook echt lukt: effectief samenwerken, focussen op de grootste natuurproblemen, strategieën en methoden kiezen die elkaar goed aanvullen? Het wordt een uitdagende week!

Week twee ontmoet ik mijn WNF Pantanal-collega’s. Eens per jaar komen alle WNF partners bij elkaar die zich inzetten voor de Pantanal en omliggende gebieden: uiteraard de drie landen die deze moerasparel delen (Brazilië, Bolivia en Paraguay) en daarnaast WNF Nederland, Duitsland, Engeland en Amerika. Samen bepalen we de koers van de natuurbescherming voor het komende jaar: wat gaat goed, wat kan beter? Dit is steeds een inspirerende bijeenkomst: ik word blij van het aanstekelijke enthousiasme van mijn WNF collega’s en van de overweldigende natuur waarvoor wij werken.

Week drie ben ik te gast bij WNF-Brazilië. Brazilië kampt al jaren met grote droogte, en het WNF kantoor daar heeft besloten een Zoet Water Strategie op te zetten. En laat ik nou wat van water afweten! Ik ben ervan overtuigd dat natuurlijke oplossingen de effecten van grote droogte (en grote natheid) kunnen verminderen. Maar ik weet ook dat deze problemen door klimaatverandering erger zullen worden. Hoe vergroten wij als WNF onze kennis, én de kennis van overheden en bedrijven om waterproblemen te verminderen? Ik zal projecten bezoeken en meedenken over een landelijke watervisie voor WNF Brazilië.

Ik probeer iedere week iets van me te laten horen via deze blog. Maar nu eerst: aan het werk!

Recente Reisverslagen:

11 December 2016

Paraguay - op bezoek in de Chaco

04 Juli 2016

Week 3: Braziliaans water

26 Juni 2016

Week 2: Pantaneiros

19 Juni 2016

Week 1: PaCha!
Daphne

Senior International fresh water expert WWF-NL

Actief sinds 27 Mei 2014
Verslag gelezen: 1898
Totaal aantal bezoekers 127564

Voorgaande reizen:

01 December 2019 - 01 December 2021

A Global Movement for River Dolphin Rivers

01 September 2018 - 15 Juli 2019

Kwartiermaken voor WWF Cuba

02 Maart 2018 - 30 Maart 2018

Werkreis maart 2018

30 Januari 2017 - 16 Februari 2017

WNF reis Februari 2017

11 Juni 2016 - 02 Juli 2016

Samenwerking in Bolivia, Paraguay en Brazilië

12 Maart 2015 - 19 Maart 2015

Paraguayaanse Pantanal

07 Juni 2014 - 22 Juni 2014

Veldbezoek Cerrado-Pantanal

Landen bezocht: